Historie elektromobilů se začala psát v první polovině 19. století. Maďarský vynálezce a fyzik Ányos Jedlik představil svůj prototyp elektrického motoru už v roce 1828. V tomto období se ovšem elektromotorům věnovalo více tehdejších inovátorů z různých koutů světa.
Více informací... Patřili mezi ně například Holanďan Sibrandus Stratingh nebo Francouz Gaston Planté. U nás se stejným směrem vydal slavný vynálezce František Křižík, který dokončil svůj první elektromobil v roce 1895. Poháněl ho elektromotor o výkonu 3,7 kW, který byl napájen olověným akumulátorem se 42 články. Původně se vůz řídil pákou, tu ale brzy vystřídal volant.
I v USA se elektromobilita rozvíjela. V roce 1896 zde vznikla první prodejna elektromobilů American Electric a kolem roku 1900 tvořily elektrické vozy v Americe cca 35 % celkové produkce automobilů. Další rozvoj elektromobilů přerušil Ford, který byl díky rychlé výrobě a levným součástkám bez drahé baterie schopen nabízet výrazně levnější automobily. Ford model T se prodával za méně než 450 dolarů, zatímco cena za automobil s elektrickým pohonem se pohybovala okolo 1 700 dolarů.
Téma elektromobility se opět objevilo po druhé světové válce. Po roce 1950 se globálně řešilo znečištění životního prostředí, rostly ceny pohonných hmot a lidé si začali uvědomovat, že tyto zdroje jsou omezené. V této době byla založena firma Tama Electric Motorcar Company, která spadala pod automobilku Nissan. Vyráběla předchůdce dnešního Nissanu Leaf, čtyřmístný vůz, který zvládl na elektřinu ujet 65 kilometrů maximální rychlostí 35 km/h. Jeho produkce ovšem trvala jen do konce japonské ropné krize.
Další zajímavý elektromobil vznikl ve Velké Británii - model Enfield 8000, šlo o dvoumístný vůz, který na jedno nabití ujel až 65 km. Vyráběl se mezi lety 1973 - 1977. V Itálii touto dobou vznikal zase model Elcar, který měl dojezd až 96 km. V roce 1990 představila automobilka Ford model Ecostar. Šlo o praktický elektromobil, který na jedno nabití ujel až 160 kilometrů.
I u nás v tomto období vznikl automobil na elektřinu. Šlo o vůz Škoda Eltra 151L, který byl postaven na základech modelu Favorit, sliboval dojezd zhruba 80 km a prodával se hlavně ve Švýcarsku.
Novým důležitým hráčem na poli elektromobility je společnost Tesla Motors. Ta uvedla v roce 2008 na trh model Tesla Roadster. Dvoudvéřový vůz sliboval dojezd na jedno nabití až 320 kilometrů a zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,9 vteřiny.
V současné době řada automobilek avizuje ukončení produkce automobilů se spalovacími motory a přechod k alternativním pohonům. Můžeme tedy očekávat, že během pár následujících let budeme elektromobily na silnicích vídat stále častěji.
Výhody elektromobilů
- Levnější provoz a údržba vozu
- Ekologický způsob dopravy
- Tichý a energický chod
- Snadné ovládání
Nevýhody elektromobilů
- Vyšší pořizovací cena
- Slabší síť nabíjecích stanic
- Omezený dojezd
- Délka času dobíjení
Nejprodávanější elektromobily za rok 2020 v České republice jsou Škoda CitigoE iV, Škoda Enyaq iV a Hyundai Ioniq Electric.