Tohle jsou nejčastější mýty o elektromobilech

Téma elektromobility je spojeno s celou řadou mýtů, které mohou zájemce docela odrazovat. Proto se pojďme na ty nejčastější mýty společně podívat.

Vydáno 18.03.2022

1. Elektromobily jsou pro životní prostředí horší než vozy se spalovacími motory

Je známo, že výroba elektromobilu má o něco větší dopad na životní prostředí než výroba běžného automobilu se spalovacím motorem. Existují ale vědecké studie, které dokazují, že když vezmeme v potaz celý životní cyklus, tak je v převážné většině případů elektromobil k životnímu prostředí výrazně šetrnější.

Podle studie, kterou provedla Argonne National Laboratory, i elektromobily, které jsou nabíjeny pouze elektřinou z uhlí, se stanou ekologičtější než konvenční vozy po asi 125 000 kilometrech. Dále je třeba uvážit i případy, kdy se k nabíjení využívají obnovitelné zdroje. V těchto případech se elektromobil stane ekologičtější mnohem rychleji.

2. Dojezd elektromobilů je nedostatečný

Dojezd aktuálně nabízených elektrických vozidel je více než dostatečný pro typické každodenní použití. No přiznejme si, kdo z nás ujede denně stovky kilometrů? Obměně vozového parku by se neměly bránit ani firmy. Podle webu businessinfo.cz ujede průměrné firemní vozidlo v České republice za den pouze 96 kilometrů. A ani kurýrní společnosti nepotřebují automobily s dlouhým dojezdem. V Praze najedou kolem 30 kilometrů za den, v krajích kolem 120 kilometrů.

3. Není kde nabíjet

Představa nedostatečné nabíjecí infrastruktury může mnoho zájemců o elektromobil odradit. Je pravda, že v porovnání s některými jinými státy má Česká republika stále co zlepšovat, ale ani u nás není situace vůbec špatná. Ke konci loňského roku bylo na našem území evidováno 944 nabíječek s 1841 nabíjecími body. A počet se bude stále zvyšovat, protože Ministerstvo dopravy chce do roku 2027 investovat do budování dobíjecích stanic pro elektromobily 5,5 miliardy korun. 

Výhodou je i fakt, že elektromobil je možné dobíjet téměř z jakékoliv zásuvky. Proto mají výhodu majitelé rodinných domů, protože mají možnost nabíjet svůj vůz z pohodlí domova. Čím dál více firem také nabízí nabíjení elektromobilu v rámci výhod pro své zaměstnance.

4. Životnost vozu maximálně pět let

Nebojte, elektromobil rozhodně není po pěti letech v provozu zcela nepoužitelný. Baterie nepodléhá tak velkému opotřebení za takhhle krátkou dobu. Používáním sice dochází ke ztrátě původní kapacity, ale ne takovým tempem, jak se občas tvrdí. Například automobilka Tesla udává, že i po 300 000 najetých kilometrech mají vozy jejich značky v průměru pořád cca 90 % původní kapacity baterie. Graf níže zobrazuje křivku degradace baterie elektromobilu Tesla Model S/X za 200 tisíc ujetých mil (necelých 322 tisíc kolimetrů).

tesla

Jen doplníme, že rychlost degradace se liší u jednotlivých modelů, ale lze říci, že zpravidla elektrovozy s aktivní termoregulací baterie podléhají degradaci pomaleji.

5. Elektromobily nejsou tak bezpečné jako vozy se spalovacími motory

Jak je to ve skutečnosti? Elektromobily musí splňovat stejné bezpečnostní normy jako jiná vozidla. Aby splnila tyto normy, musí projít rozsáhlým a dlouhodobým testovacím procesem, bez ohledu na to, zda vůz jezdí na benzín nebo elektřinu. Samostatně pak musí i baterie EV splňovat své vlastní testovací standardy. Kromě toho jsou elektromobily navrženy s dalšími bezpečnostními prvky, které vypnou elektrický systém, když detekují kolizi nebo zkrat.

 

Diskuse

Diskuse neobsahuje žádný příspěvek
Zobrazena strana 1 z 1 celkem