Příběh zvaný Porsche

Německá automobilka, které nese jméno Ferdinanda Porsche, jednoho z nejlepších automobilových konstruktérů 20. století, je od 50. let synonymem pro velmi výkonné vozy.

Vydáno 29.03.2022

Ferdinand Porsche se narodil v roce 1875 ve Vratislavicích nad Nisou jako syn klempíře. Brzy se začal zajímat o mechanické a elektrické jevy a odešel pracovat do firmy ve Vídni, která se zabývala elektrotechnikou. Zde zhmotnil svoji myšlenku o použití elektrického motoru v kole k pohonu vozidel. Tak vznikl elektromobil Löhner-Porsche, který byl vystaven v roce 1900 na Světové výstavě v Paříži. Následující roky se Porsche věnoval návrhům automobilových a leteckých motorů ve firmách Austro-Daimler a Daimler-Benz, než se stal inženýrem - konzultantem na vlastní noze.

elektromobil Löhner-Porsche

Löhner-Porsche

Ve 30. letech byl najat firmou Auto Union, aby pro ně navrhl silné závodní vozy pro Velké ceny. Práci úplně z jiného konce automobilového průmyslu získal Porsche, když měl vypracovat návrh "lidového vozu" pro Volkswagen. Tenkrát vznikl známý Volkswagen Brouk, který se začal vyrábět po 2. světové válce a stal se nejprodávanějším vozem na světě.

Porschemu bylo už přes 70 let, když se jeho firma začala naplno zabývat výrobou aut. Jeho design VW se ukázal být odrazovým můstkem odkud převzal motor, odpružení a bázi šasi pro unikátní malé kupé Typ 64 z roku 1939, jež mělo startovat v závidě Berlín-Řím, který se ovšem nakonec kvůli válce nekonal. V roce 1950 Porsche a jeho syn Ferry tento koncept oživili a vznikl Typ 356. Ten se stal prvním sériovým sportovním vozem. Nejdřív Typ 356 vyráběli v dílnách v rakouském Gmündu, ale jak zájem o vůz vzrůstal, rostly i požadavky na prostor pro řádnou výrobní linku. Firma se přemístila do větší továrny v Zuffenhausenu. O rok později, v roce 1951, Ferdinand Porsche zemřel v důsledku mrtvice ve věku 75 let.

Ferdinand a Ferry Porsche

Ferdinand Porsche a jeho syn Ferry, který se stal také konstruktérem automobilů. Typ 356 byl právě jeho návrhem.

 

V roce 1954 se stala v USA hitem ultralehká verze 356 Speedster, jež potvrdila pověst značky jako výrobce nejlepších malých sporotvních vozů na světě. V roce 1963 nahradil Porsche typ 356 větším a výkonnějším typem 911 s novým plochým dvoulitrovým šestiválcem, chlazeným vzduchem. Původně byl označen jako 901, později ale musel být přejmenován na 911, aby nedošlo je kolizi se systémem, který k označení svých vozů používá automobilka Peugeot. Jednoduchý design byl vytvořen od Ferryho syna Ferdinanda Alexandra, kterému se také říkalo "Butzi". Vůz se ukázal jako spolehlivý a dost praktický k dennímu používání, ačkoli nabízel i možnost svištět si to někde na plný plyn. Umístění motoru vzadu zajistilo skvělý přenos točivého momentu z kol na vozovku, vůz byl však přetáčivý, což mohlo neopatrného řidiče překvapit. Typ 911 se stával stále výkonnějším a rychlejším, až v roce 1973 nároky na vlastnosti vozu vyústily v ikonický model Carrera ve verzi RS s motorem 2,7 litru s velkým vrtáním a s lehkou karoserií.

porsche carrera rs 1973

Porsche 911 Carrera RS 2.7

V průběhu 60. a 70. let přispěl typ 911 k seznamu úspěchů značky Porsche, který už zaplnila řada vítězství ve třídě v závodech sportovních vozů i občasný úspěch v závodech na úrovni F1. Typ 911 triumfoval v tak významných závodech jako Rallye Monte Carlo a Targa Florio na Sicílii. Ve 24hodinovém závodě v Le Mans roku 1970 dojely dva speciály 917 na prvním a druhém místě. Porsche také počátkem 70. let dominoval v sérii závodů Can-Am s vozy vybavenými plochým dvanáctiválcem turbo s výkonem 1000 bhp.

Se značkou Porsche se brzy na startu závodů objevovala většina účastníků - byly to typy 911 a 935, a přední místa v cíli získávaly hlavně vozy 936, 956 a 962. Po skoro dvaceti letech od účinkování ve Formuli 1 se značka Porsche v roce 1983 úspěšně vrátila na scénu jako dodavatel motoru TAG turbo pro vůz McLaren. Niki Lauda s ním v roce 1984 získal titul mistra světa. Alain Prost se jím stal v letech 1985 a 1986.

Přísnější pravidla ohledně hluku a emisí ze 70. let hrozila ukončit slavné období typu 911 a šéf Porsche Ernst Fuhrmann dychtil přejít k vozům s vodou chlazenými motory, uloženými vpředu. Na počátku této éry byl typ 924 (později z něj byly vyvinuty typy 944 a 968) a následoval typ 928 s motorem V8. Žádný z nich si však srdce fanoučků značky úplně nezískal, a tak výroba 911 pokračovala dál.

Model Turbo z roku 1975 byl uznáván jako jeden z nejrychleji akcelerujících své doby. Posledním výhonkem původní maratonské série 911 byl model 959 twin turbo 4x4. V letech 1986-89 bylo vyrobeno jen 200 kusů. Z nové generace rodiny 911 se roku 1989 objevila verze 964, během dvou následujících dekád přišly ještě tři další generace. Změny probíhaly jen zvolna, stále však v každé generaci docházelo k inovaci po technologické stránce a ke zvyšování výkonu. Počátkem 90. let Porsche vyráběl dobré automobily, ale zisk z prodeje upadal a firma bojovala o finance. Proto produkci modelů s motorem vpředu zastavila a vyvinula typ Boxster první generace s motorem uprostřed, určený pro nové, mladší zákazníky.

V roce 1998 zemřel ve věku 88 let Ferry Porsche.

„Vždycky bylo naší filozofií, že funkčnost a krása jsou nerozlučné."

Ferry Porsche, 1985

Model Cayenne, velký SUV navržený ve spolupráci s Volkswagenem, zaměřil výrobu trošku jiným směrem. Reakcí na kritiky, kteří poukazovali na zbytečné vyhazování peněz za výbavu tohoto vozu, byl počátek vývoje elektrických a hybridních pohonných jednotek pro budoucí modely.

Porsche cayenne 2002

Porsche Cayenne 2002

 

V květnu 2006 bylo Porsche oceněno prvním místem za nejprestižnější luxusní automobilovou značku Institutem Luxusu v New Yorku.

V roce 2009 však vrcholila tvrdá bitva mezi oběma partnery, Porsche a VW, o nadvládu nad společenstvím. Firma Porsche zvýšila svůj podíl ve Volkswagenu na víc než 50 %, nadělala si však přitom značné dluhy. Nesehnala ani dost kapitálu, aby koupila zbylé podíly. Zatímco Porsche měl spoustu problémů se splácením dluhů, snažil se Volkswagen dosáhnout dohody o fúzi obou partnerů. Porsche se tak stal 10. divizí skupiny Volkswagen.

Současnou nabídku tvoří kromě legendárního kupé 911 také například dvoumístné kupé Cayman, pětisedadlový crossover Cayenne a čtyřdveřový fastback Panamera, který se poslední roky řadí mezi nejprodávanější luxusní vozy v ČR.

Zdroj: Auta Velký obrazový průvodce 2011

Diskuse

Diskuse neobsahuje žádný příspěvek
Zobrazena strana 1 z 1 celkem