Překvapivé množství automobilek zachránil jediný model – tohle jsou ty nejznámější

Mnoho automobilových společností se až nebezpečně přiblížilo hranici finančního krachu nebo konci dobré pověsti, ale velmi často situaci zachránil jeden jediný model.

Vydáno 11.04.2022

Volkswagen Beetle (1948)

Po 2. světové válce byl znovuotevřením a řízením těžce vybombardované wolfsburské továrny pověřen major a inženýr Ivan Hirst. Pod jeho vedením byla obnovena výroba předválečného vozu. Hirst přemluvil britskou armádu k objednávce 20 000 vozů. Šlo o Typ 1, který nastavil formu pro všechny následující vzduchem chlazené brouky s plochým čtyřválcovým motorem umístěným vzadu.

Prodej se zpočátku zvyšoval postupně, dokud ředitel závodu Heinz Nordhoff nezačal rozšiřovat prodejní síť. Brzy auta vylétala z továrny a miliontý byl vyroben v roce 1955. Peníze z těchto prodejů postavily Volkswagen na nohy a nasměrovaly ho k tomu, aby se stal globálním gigantem, jakého dnes známe. Celkem bylo vyrobeno 21 529 464 brouků všech typů v továrnách od Německa přes Austrálii, Belgii, Brazílii a až po Malajsii a Nigérii. Poslední byly vyrobeny v Mexiku v roce 2003.

 VW Beetle

1949 Ford (1948)

Ford, stejně jako řada jeho konkurentů, měl na konci druhé světové války velký problém. Téměř všechny jeho montážní linky v USA byly během války přeorientovány na výrobu letadel, tanků, vojenských nákladních vozů a mnoha dalších, ale nyní vláda většinu z toho nepotřebovala, zatímco vojáci se vraceli domů a potřebovali auta. Ford začal znovu vyrábět automobily, ale všechny byly založeny na předválečných návrzích, které vypadaly zastarale.

Henry Ford II, vnuk zakladatele automobilky, se stal šéfem společnosti v roce 1945, ve věku pouhých 28 let. Sestavil kolem sebe tým schopných inženýrů a obchodních analytiků, kteří společnými silami vytvořili zcela nový model z roku 1949, jehož vývoj od konceptu až po výrobu trval pouhých 19 měsíců. Ford se tak stal prvním z detroitské velké trojky, který po válce představil nové auto. V den jeho odhalení přišlo neskutečných 100 000 objednávek a celkem bylo vyrobeno 1,12 milionu exemplářů, které nakonec společnosti vydělaly 177 milionů dolarů, což byla na tu dobu obrovská suma.

ford

 

BMW 700 (1959)

Je těžké si představit BMW, které dnes známe, jako společnost, která byla kdysi na pokraji krachu. Přesto tomu tak bylo koncem 50. let minulého století. Nesourodá škála luxusních vozů totiž nepřinášela úspěch, jak se čekalo.

Model 700 byl zpočátku nabízen jako kupé, ale sedan brzy následoval a sám získal 154 557 zájemců. Kupé a kabriolet k tomu přidaly dalších 33 500. Všechny byly poháněny vzadu umístěným plochým dvouválcem o objemu 697 ccm odvozeným z motocyklového motoru BMW. 

 bmw 700

Honda Civic (1972)

Než Honda v roce 1972 uvedla na trh model Civic, zvažovala, že opustí výrobu automobilů a bude se soustředit na motocykly. Jenže energetická krize zaměřila pozornost kupujícícíh na menší a úspornější vozy, takže se Civic těšil úspěchu i mimo Japonsko.

Civic, dostupný jako tří a pětidveřový hatchback, byl veskrze moderním malým vozem s pohonem předních kol, což zajistilo Civicu úspěch a Honda v roce 1976 uvedla na trh Accord na stejné platformě jako Civic. K dnešnímu dni se prodalo více než 20 milionů Civiců.

honda civic

Bentley Continental GT (2003)

Jen málo vozů bylo v roce 2003 očekáváno tak dychtivě jako Bentley Continental GT. Společnost se sídlem v Crewe tehdy vyráběla sotva 1000 vozů ročně, tak ve vzduchu visela otázka, co by její nová mateřská společnost Volkswagen mohla udělat, aby to zlepšila? Odpovědí byl výsledný Continental GT, který díky svému elegantnímu vzhledu kupé, čtyřmístné kabině a samozřejmě dvojitému přeplňovanému 6,0litrovému motoru W12 s výkonem 552 koní zaujal 3200 zákazníků. Ti složili zálohy ještě před uvedením vozu na trh.

V prvním roce se prodalo 6896 exemplářů a více než 40 000 kusů první generace opustilo výrobní linku. Bez Continental GT by Bentley pravděpodobně bylo další britskou značkou, která by dnes byla známá pouze z knih o automobilové historii.

 bentley

 

 

zdroj: Autocar.uk

Diskuse

Diskuse neobsahuje žádný příspěvek
Zobrazena strana 1 z 1 celkem