Vozy, u kterých se nejčastěji stáčí kilometry: překvapí vás dominance prémiových německých automobilů?

Falšování najetých kilometrů patří mezi nejčastější podvody na trhu s ojetými vozy. Jde o nezákonné navyšování požadované ceny za vozidlo, které vám může pokazit radostný zážitek z nově koupeného vozu. Jak ukazuje nedávná studie společnosti carVertical, nejvíce se tato problematika týká prémiových německých vozů.

Vydáno 29.11.2021

Které modely vévodí tomuto nechvalnému žebříčku? První místo získal luxusní sporťák původem z Mnichova

Společnost carVertical do své analýzy zahrnula více než 700 tisíc reportů s historií ojetých vozů, které
vznikly v období od listopadu 2020 do listopadu 2021.  Analyzováno bylo celkem šestnáct evropských trhů a také Rusko a USA. Konkrétně šlo o následující evrospké země: Polsko, Rumunsko, Maďarsko, Francii, Slovinsko, Slovensko, Českou republiku, Litvu, Lotyšsko, Estonsko, Ukrajinu, Bulharsko, Srbsko, Německo, Chorvatsko a Itálii.

statistika

Jak můžete vidět na obrázku, vozem s nejčastěji stáčenými kilometry je model BMW M5. Bylo zjištěno, že něco málo přes třetinu kontrolovaných modelů mělo s největší pravděpodobností upravené najeté kilometry. Pan Matas Buzelis, automobilový expert společnosti carVertical, ovšem upozorňuje na jeden podstatný fakt: „Polovinu seznamu TOP 10 tvoří vozy této značky. To koreluje s poptávkou po ojetých vozech BMW na různých trzích. Z údajů také vyplývá, že drahé vozy mají častěji stočené kilometry, což je třeba brát v potaz při hledání ojetého vozidla. Právě zde se hodí kontrola najetých kilometrů.

Na druhém a třetím místě následují modely BMW řady 7 a Subaru Outback. Audi A8, které je v těsném závěsu za modelem BMW řady 6, obsadilo páté místo v tomto seznamu. Jeho sportovnější sourozenec A7 uzavírá celou desítku s o něco více než čtvrtinovou pravděpodobností stočených kilometrů (25,8 %). 

Matas Buzelis dodává, že přítomnost vozů prémiového segmentu mezi nejčastějšími vozidly se stočenými kilometry je důvodem vyšších zisků. Stáčení tachometru je relativně levný a jednoduchý proces, který zajišťuje neférovým prodejcům automobilů vyšší peněžní příjem.

Jakou roli hraje rok výroby? Starší auta mají častěji upravený stav tachometru

statistika2

Jak vyplývá z průzkumu, především při koupi starších vozidel je kontrola najetých kilometrů téměř nutností. I zde Matas Buzelis upozorňuje na souvislost mezi pravděpodobností podvodu a třídou automobilu:„Seznam vozů s nejčastěji stáčenými kilometry se skládá převážně z vozů prémiové třídy, ale jsou zde i modely ekonomické třídy. Setkáváme se tady s nižším podílem na celkovém počtu modelů se stočenými kilometry. Vozy Subaru, Ford a Volkswagen patří do stejné věkové skupiny jako vozidla vyšší třídy. Zdá se, že vozy s nejčastěji stáčenými kilometry jsou staré 5 až 15 let.

Nejnovějším modelem v tomto žebříčku je Ford Mustang. Budoucí majitelé šesté generace výkonného Mustangu by měli dbát zvýšené opatrnosti a ověřit si údaje o počtu najetých kilometrů na internetu. Majitelé BMW M5 z roku 2006, řady 5 z roku 2007 a modelu X5 by měli rovněž prověřit, zda má jejich vůz skutečně uveden správný počet najetých kilometrů. Matas Buzelis dodává, že u nejnovějších modelů může být změna stavu tachometru docela náročnější. Je u nich také méně pravděpodobné, že budou vybrány pro stáčení kilometrů: „Nemá smysl stáčet kilometry u vozu, který má na tachometru řekněme 50 000 nebo 80 000 kilometrů. Na druhou stranu se kupujícímu vždy vyplatí zkontrolovat, zda jsou údaje na tachometru pravdivé nebo ne.“

Další faktor je typ paliva: dieselové vozy bývají stáčeny častěji

statistika3

Většina modelů se stáčenými kilometry je vybavena vznětovými motory. Jak tvrdí automobilový odborník pan Buzelis, bylo tomu tak vždy: „Dieselové automobily jsou konstruovány tak, aby ujely větší vzdálenosti, což znamená, že u těchto vozidel je větší pravděpodobnost podvodů s počtem najetých kilometrů. Situace se však může v budoucnu změnit, protože prodej dieselových vozů pozvolna klesá.

Pokud se podíváme na čísla, jasně vidíme, že většinou téměř 80 nebo 90 % modelů se
stočenými kilometry je typu diesel. Vezměme si například Volkswagen Phaeton - z deseti
modelů, u kterých došlo ke změně stavu tachometru, je devět z nich vybaveno dieselovými
motory a pouze jeden je poháněn benzínovým motorem.

Závěrem: Podvody s počtem najetých kilometrů výrazně zvyšují cenu ojetého vozu, ale ničí radostný zážitek z jeho vlastnictví

Vzhledem k tomu, že podvody s počtem najetých kilometrů jsou na trhu s ojetými vozy
poměrně časté, doporučujeme používat online kontroly historie vozů, abyste se také nestali
obětí takového podvodu. Zatímco kupující vozů ekonomické třídy čelí o něco menšímu riziku střetu s podvodníky, jak ukazují výsledky naší analýzy, nejvíce ohroženi jsou ti, kteří si kupují dieselové vozy prémiové třídy staré 5 až 15 let. Také u výkonných modelů se vyskytuje vysoký počet případů podvodů s počtem najetých kilometrů. Pořízení takového vozu bez ověření jeho historie na internetu může mít za následek vaše další finanční investice na případné opravy automobilu.

Diskuse

Diskuse neobsahuje žádný příspěvek
Zobrazena strana 1 z 1 celkem