Zpátky do historie: zrození závodního automobilu

Myšlenka prokázat rychlost a odolnost nových vozů tím, že budou mezi sebou závodit v dálkových jízdách či na okruzích, se objevila už počátkem prvního desetiletí 20. století. A než skončilo, tak se motorový sport rozvíjel v Evropě i v USA. Americké, britské, německé, francouzské a italské vozy vévodily startovnímu poli.

Vydáno 21.04.2022

Napier Gordon Bennett 1902

V roce 1902 s tímto vozem zvítězil Selwyn Francis Edge, britský automobilový závodník australského původu, v závodě o Pohár Gordona Bennetta. Zelená barva laku se od té doby nazývala British Racing Green.

Motor: 6 435 cm³, řadový, čtyřválcový

Maximální rychlost: 113 km/h

Napier Gordon Benett

Spyker 60HP 1903

Bratři Jacobus a Hendrik-Jan Spijkerovi z Holandska vynikali výrobou skvělých vozů. Zvlášť pozoruhodný byl první sériový šestiválec s pohonem všech kol s brzdami. Automobil je společně s dalšími vozy automobilky vystaven v Louwmanově muzeu v Haagu.

Motor: 8 821 cm³, řadový, šestiválcový

Maximální rychlost: 129 km/h

Spyker 60 HP

Darracq 200HP 1905

V prosinci 1905 řidič Victor Hemery překonal s tímto francouzským vozem na polní cestě za Paříží světový rychlostní rekord 177 km/h a v roce 1906 jej zvýšil na 193 km/h. Jde o nejstarší dochovaný osmiválec do V na světě.

Motor: 25 400 cm³, V8

Maximální rychlost: 193 km/h

 Darracq

Marquette-Buick 1909

Louis Chevrolet dovedl jeden z těchto vozů k vítězství v závodě na 5 mil (8 km) v Indianapolis. Později byl diskvalifikován, protože nesplnil kritéria sériového provedení.

Motor: 4 800 cm³, řadový, čtyřválcový

Maximální rychlost: 145 km/h

marguette buick

Mercer Type 35R Raceabout 1910

Jeden z nejobdivovanějších sportovních vozů desetiletí. Nezvykle nízký vůz, který byl na svou dobu výborně ovladatelný, vyhrál v roce 1911 pět ze svých prvních šesti závodů. Se čtyřrychlostní sříní z roku byl pak ještě rychlejší.

Motor: 4 929 cm³, řadový čtyřválcový

Maximální rychlost: 129 km/h

Mercer

Stutz Bearcat 1912

První Bearcat vyrobil Harry C. Stutz v roce 1911 za pouhých 5 týdnů. Štíhlý silniční závodní vůz nízké stavby bez dveří, s monoklovitým ochranným sklem před řidičem, se brzy stal ikonou své doby - zúčastnil se třiceti závodů a 25 z nich vyhrál.

Motor: 6 391 cm³, řadový, čtyřválcový

Maximální rychlost: 121 km/h

Stutz

 

Zdroj: Auta-velký obrazový průvodce 2016

Diskuse

Diskuse neobsahuje žádný příspěvek
Zobrazena strana 1 z 1 celkem