3 zásady bezpečné jízdy v zimním období

Zimní počasí každoročně potrápí mnoho řidičů. Na silnicích je potřeba být neustále ve střehu a reagovat na přicházející situace v závislosti na krajině, kterou projíždíte. Řidič se musí stále soustředit a předvídat, protože silnice, ač se na první pohled zdá suchá a bezpečná, může překvapit námrazou.

Vydáno 15.12.2021

Zásada č.1: Zimní výbava

Základem bezpečné jízdy jsou samozřejmě zimní pneumatiky. Zákon nařizuje jejich využívání v období od 1. listopadu do 31. března, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. 

Jak udává datová základna Hloubkové analýzy dopravních nehod, bohužel poměrně značné procento řidičů používá zimní pneumatiky celoročně (průměrně cca 30 %). Ne všichni asi tuší, že zimní pneumatiky jsou vyrobeny tak, aby splňovaly vysoké požadavky na ovladatelnost na zasněžené silnici a námraze, ale při teplotách vyšších než 7 °C ztrácejí přilnavost k vozovce a mohou se stát bezpečnostním rizikem. 

Podobné riziko vzniká i pro používání letních pneumatik v zimních měsících. Letní pneumatiky zkřehnou a jejich jízdní vlastnosti se diametrálně změní.  Víte, že každé 17. auto, které v zimních měsících bourá, má letní gumy?

graf pneumatiky

Zásada č.2: Dbejte na povinnosti řidiče

Každý řidič je povinen před jízdou odstranit z vozidla nečistoty, námrazu nebo sníh, které mu zabraňují ve výhledu vpřed, vzad a do stran. Omezení výhledu bezesporu zvyšuje riziko vzniku dopravní nehody v důsledku přehlédnutí jiného účastníka provozu. S čím se ale také na cestách setkáváme je to, že někteří řidiči zapomínají odstranit vrstvu sněhu či ledu ze střechy vozidla. Pád sněhu nebo ledu z jedoucího vozu patří k rizikům, která mnozí řidiči zanedbávají.


auto sníh

Zásada č.3: Předvídejte

Řidič by měl mít stále na paměti, že může přijít nutnost rychle zabrzdit, proto pořád udržujte dostatečnou vzdálenost od vozidla jedoucího před vámi.

Vždy se snažte brzdit plynule, aby se vám nezablokovala kola. Pokud se kolo zablokuje, dostane se vůz do smyku a vy nad ním na pár vteřin ztratíte kontrolu. Jestli k tomu dojde, uvolněte brzdový pedál, a jakmile se vozidlo dostane opět do záběru, začněte střídavě brzdit motorem a pomocí brzdového pedálu.Vozidla vybavená ABS (Anti-lock Braking System) mají výhodu v tom, že se jim při prudkém brzdění nezablokují kola (je možné brzdit a zároveň měnit směr vozu). Bez systému ABS je nutné brzdit přerušovaně.

Při průjezdu zatáčkou řiďte plynule, bez trhavých pohybů, a udržujte nízkou a konstantní rychlost.

Při jízdě do zasněženého nebo namrzlého kopce se snažte jet na co nejvyšší rychlostní stupeň, jaký motor ještě zvládne. Na kola se tak přenáší méně točivého momentu a ta tolik neprokluzují. Dávejte ale pozor na zhasnutí motoru, protože pokud zastavíte, většinou nebudete mít šanci namrzlý kopec bez řetězů nebo pohonu 4x4 vyjet.

 

Zdroj: BESIP

Diskuse

Diskuse neobsahuje žádný příspěvek
Zobrazena strana 1 z 1 celkem