Vybrané státy a jejich přístup k elektromobilitě

Elektromobilita je v posledních letech velké téma, které rozděluje společnost. Na jedné straně stojí příznivci zelené budoucnosti a na druhé straně milovníci spalovacích motorů. Česká republika patří se svým množstvím dobíjecích stanic pro elektromobily do průměru v rámci EU a do roku 2025 se má jejich počet ztrojnásobit. V plánu je okolo 6 tisíc funkčních dobíjecích míst. Jaká je situace v zahraničí?

Vydáno 22.11.2021

USA

Americký přístup k elektromobilitě se v jednotlivých státech značně liší. Federální vláda poskytuje daňové úlevy od roku 2010. Elektromobily v roce 2020 tvořily z celkového prodeje aut 1,7 %. Vláda chce, aby to v roce 2030 bylo 50 %, čemuž má pomoci vytvoření 500 000 nabíjecích stanic.

Dotace: Liší se v rámci jednotlivých států. Daňová úleva může dosahovat až 7500 $ (169 tis. Kč) a existuje plán na zvýšení této částky na 12 500 $ (282 tis. Kč). Na maximální podporu ale budou mít nárok jen vozy těch automobilových značek, ve kterých působí americké odbory.

Infrastruktura: Přibližně 43 000 veřejných nabíjecích stanic

Zajímavost: Stát Kalifornie má téměř stejný počet nabíječek jako 39 států s nejnižším počtem dohromady

Velká Británie

Spojené království dotuje elektromobily od roku 2011 a jejich podíl na trhu dosáhl v loňském roce 10,7 %. V roce 2022 přichází v platnost nový zákon, který udává, že u každé nově vybudované obytné stavby (bytu a kanceláře) musí být alespoň jedna nabíječka pro elektrická vozidla. U kancelářských budov musí být jeden nabíjecí bod na pět parkovacích míst. 

Dotace: Od března letošního roku vláda podporuje částkou 2 500 liber (75 tis. Kč) nákup vozů do 35 000 liber (1 057 000 Kč), jejichž emise jsou dle oficiálních údajů pod 50 g CO2 na km, a které mají dojezd na elektřinu alespoň 70 mil. Cílem je zpřístupnit elektrovozy i pro obyvatele s nižšími příjmy.

Infrastruktura: Více než 26 000 veřejných nabíječek

Zajímavost: Britská vláda nedávno představila aplikaci EV8 Switch, kterou si mohou zájemci bezplatně stáhnout. Aplikace jim například spočítá, kolik ušetří, když vůz se spalovacím motorem vymění za elektromobil.

elektrovůz

Francie

Francie plánovala omezit dotace na elektromobily, ale nedávno došlo k jejich prodloužení i pro rok 2022. V plánu je v roce 2040 zakázat prodej nových benzinových a naftových vozů. Vláda je kritizována za slib, že do konce roku 2021 vybuduje 100 000 nabíjecích stanic.

Dotace: 6 000 euro (152 tis. Kč) na vozy do 45 000 euro (1 145 000 Kč), které produkují emise do 20 g/km, 2 000 euro (50 tis. Kč) pro elektromobily v hodnotě 45 000–60 000 euro (1 145 000 - 1 526 000Kč) a 1000 euro (25 tis. Kč) na plug-in hybridy.

Infrastruktura: Přibližně 35 000 veřejných nabíječek

Německo

V červenci letošního roku bylo v Německu zaregistrováno cca 57 tisíc elektrických vozidel, díky čemuž byl pokořen cíl jednoho milionu vozů na alternativní pohon. Tato meta měla být podle předpokladů dosažena již během roku 2020, ale došlo k tomu o půl roku později.

Dotace: Až 9 000 euro (230 tis. Kč) pro bateriová elektrická vozidla v hodnotě až do 40 000 euro (1 018 000 Kč) a 6 750 euro (172 tis. Kč) pro hybridní vozidla. U vozů dražších než 40 tisíc euro je podpora ve výši 7500 euro (190 tis. Kč) pro BEV a 5625 euro (143 tis. Kč) pro hybridy.

Infrastruktura: Přibližně 45 000 veřejných nabíječek

Zajímavost: Jeden ze šesti čistě elektrických automobilů, který se ve druhém čtvrtletí letošního roku vyrobil, byl na trh uveden jednou z německých automobilek. Světovému trhu ale vévodí konkurenční producenti z USA a Číny.

Norsko

Norsko nastavuje globální standard pro přijetí elektromobilů. V září letošního roku se jich prodal rekordní počet a jejich podíl na všech prodaných vozech (17 992) tvoří 77,5 %. Největší zájem byl o modely automobilky Tesla. Norsko chce jako první země na světě ukončit prodej vozů na benzín a na naftu. A to už od roku 2025.

Dotace: Norsko neposkytuje žádné granty na nákup, ale elektromobily jsou osvobozeny od DPH a daně z nákupu/dovozu.

Infrastruktura:Více než 16 000 veřejných nabíjecích stanic

dobijeni elektrovozů

Čína

Čínský trh s elektromobily se díky vládním programům v posledních letech značně rozrostl. Jak udávají data Mezinárodní energetické agentury, v roce 2013 bylo v Číně v provozu zhruba 40 tisíc elektromobilů, na konci roku 2019 to bylo už 3,3 milionu.

Dotace: 13 000 CN (46 tis. Kč) pro bateriové elektrické vozy s dojezdem 186 až 248 mil, dále 18 000 CN  (63 800 Kč) pro elektromobily s dojezdem více než 248 mil a 6 800 CN (24 tis. Kč) pro plug-in hybridy.

Infrastruktura: Více než 800 000 veřejných nabíječek

Zajímavost: Ke konci roku 2020 bylo v Číně instalováno více než 800 tisíc veřejných dobíjecích bodů, což jsou téměř dvě třetiny všech veřejných dobíjecích bodů na světě. Jenže dle serveru BloombergNEF zástupci automobilky Volkswagen tvrdí, že je většina z nich v některých oblastech Číny nevyužitelná kvůli vadným nabíječkám či blokaci místa pro elektromobily automobilem se spalovacím motorem.

 

zdroj: Autocar.co.uk, oenergetice.cz

Diskuse

Diskuse neobsahuje žádný příspěvek
Zobrazena strana 1 z 1 celkem