Volvo představuje novinku, která zvyšuje bezpečnost cestujících

Švédská automobilka Volvo je celosvětově známá svým mimořádným a dlouhodobým důrazem na bezpečnost. Je to jeden z pilířů její identity a filozofie. Její přístup k bezpečnosti je komplexní a založený na neustálém výzkumu, inovacích a reálných datech.

Vydáno 05.06.2025

Volvo má za sebou řadu zásadních vynálezů, které ovlivnily bezpečnost automobilů po celém světě. Mezi ty nejvýznamnější patří například tříbodový bezpečnostní pás (1959), který zavedl inženýr Volva, Nils Bohlin, poprvé v modelu PV544. Zmínit můžeme také dětské bezpečnostní sedačky orientované proti směru jízdy (1972) nebo informační systém monitorující mrtvý úhel (BLIS) (2003).

Volvo si dokonce stanovilo ambiciózní cíl, že od roku 2020 by nikdo neměl být usmrcen nebo vážně zraněn v novém voze Volvo. I když tento cíl k danému datu nebyl plně splněn, Volvo v něm nadále pokračuje a jeho vývoj je zaměřen na dosažení budoucna bez dopravních nehod. Toho se snaží dosáhnout kombinací pasivní a aktivní bezpečnosti. Automobilka neustále inovuje a zavádí nové technologie. Příkladem je Safe Space, která usiluje o vytvoření bezpečného prostoru uvnitř vozu i kolem něj. Nové modely, jako je Volvo EX90, jsou vybaveny laserovým senzorem lidar a superpočítačem s podporou umělé inteligence, což umožňuje průběžné aktualizace bezpečnostních systémů a postupné zavádění autonomního řízení.

Společnost teď představila novou pokročilou technologii v oblasti automobilových bezpečnostních pásů. Podle automobilky dokáže tato inovace lépe chránit cestující tím, že se přizpůsobí konkrétním situacím, což dříve nebylo možné. Novinka se jmenuje multiadaptivní bezpečnostní pás a liší se od tradičních bezpečnostních pásů. Využívá totiž zabudované senzory vozu (např. akcelerometry) k určení typu a závažnosti kolize. Analýzou těchto dat, spolu s dalšími proměnnými, jako je výška, váha a poloha osoby, která má pás připnutý, se pás předepne na optimální míru. Tímto způsobem zajistí maximální bezpečnost posádky při silných nárazech a zároveň zabrání zranění při menších kolizích.

Volvo uvádí příklady, že při vážnější kolizi by byl větší pasažér vystaven větší síle, aby se zabránilo zranění hlavy. Naopak menší, mladší pasažér při menší nehodě by byl bezpečnostním pásem vystaven menší síle, aby se předešlo poškození žeber. Asa Haglund, vedoucí bezpečnostního centra Volva v Göteborgu, uvedla, že tato nová inovace představuje „další milník v automobilové bezpečnosti a je skvělým příkladem toho, jak využíváme data v reálném čase s ambicí pomoci zachránit miliony dalších životů.“

 

Zdroj: Volvo, autoexpress.co.uk

Diskuse

Diskuse neobsahuje žádný příspěvek
Zobrazena strana 1 z 1 celkem