Srážka cyklisty s automobilem: co je nejčastější příčinou?

Blíží se konec cyklistické sezóny a tak nám BESIP ve spolupráci s Centrem dopravního výzkumu přináší zajímavou analýzu, která se zabývá dopravními nehodami, v nichž došlo ke střetu motorového vozidla s cyklistou.

Vydáno 30.09.2022

Letní prázdniny jsou za námi a data Policie ČR ukazují, že za červenec a srpen zemřelo 9 cyklistů a 77 vyvázlo s těžkým zraněním. Celkový počet dopravních nehod, kde byl účastníkem i cyklista bylo 1272. Abychom ale získali co nejpřesnější statistiku, celý výzkum bral v potaz více než 22 tisíc dopravních nehod, které se udály za posledních deset let.

Kdo je častěji viníkem?

„Ročně na našich silnicích zemře v průměru přes 40 cyklistů, často bohužel nedbalostí na jakékoliv straně," uvedl Tomáš Neřold, šéf BESIP. Z desetileté analýzy vyplývá, že v 58 % je vina za střet vozidla a cyklisty na straně řidiče, z 39 % na straně cyklisty a ve zbylých 3 % nebylo možné jednoznačně identifikovat, kdo nehodu způsobil.

Co je největší problém?

K nejzávažnějším nehodám dochází na křižovatkách, kdy k cyklistovi odbočujícímu vlevo přijíždí vozidlo z levé strany. V polovině těchto případů dochází jen k lehkému zranění, ale ve třetině případů končí vzájemný střet smrtelným zraněním cyklisty.

Velkým rizikem je také náraz vozidla do cyklisty zezadu, nejen zde, ale obecně platí pravidlo, že cyklista musí vidět a být viděn. Především za snížené viditelnosti je nutnostní nosit reflexní prvky a mít aktivní zdroj světla (vzadu světlo červené barvy).

Často vede k nehodě také přejetí auta nebo cyklisty do protisměru. Příčinou je převážně nevěnování se nebo nezvládnutí řízení.

A co samonehody cyklistů?

Jde o typ nehody, kdy cyklista havaruje sám, aniž by ho ohrozil jiný účastník silničního provozu. Typickým příkladem je náraz do pevné překážky. Samonehody tvoří 40 % všech nehod cyklistů. Statisticky nejčastější příčinou je nezvládnutí svého bicyklu (40 %), nevěnování se řízení například v důsledku používání mobilního telefonu (23,5 %) nebo nepřiměřená rychlost (21,4 %).

 cyklista tma reflexni prvky

BESIP celou analýzu ukončil vytvořením kampaně s názvem Dám respekt, která má za cíl poradit řidičům i cyklistům jak předcházet nebezpečným situacím, které mohou končit tragicky.

 

Zdroj: Besip

Diskuse

Diskuse neobsahuje žádný příspěvek
Zobrazena strana 1 z 1 celkem