Příští generace roadsteru Mazda MX-5 má být nabízena jako čistý elektromobil
Současná Mazda MX-5 slouží již více než 10 let a stala se téměř protikladem stále těžších elektrických sportovních vozů tím, že si zachovala svůj jednoduchý atmosférický čtyřválcový motor. To by se však brzy mohlo změnit, protože britský magazín Auto Express odhalil patenty na MX-5 s elektrickým pohonem.
Patenty, podané v dubnu ve Spojených státech, ukazují baterie umístěné v části tunelu převodovky ve vozidle, které zjevně odpovídá velikosti MX-5. To je v rozporu s konvenční architekturou, kterou lze vidět u většiny čistě elektrických vozidel a která by ztížila vytvoření nízké pozice za volantem typické pro roadster od Mazdy. Umístění baterií do tunelu převodovky není nic nového; nejnovější Lamborghini Revuelto to dělá přesně tak se svou 3,8kWh jednotkou. Zatímco Lamborghini to dělá pro doplnění plug-in hybridního systému, nákresy Mazdy se zde týkají čistě elektrického vozidla.
Tato poměrně inovativní metoda integrace baterií byla použita k zachování tradiční velikosti, tvaru a rozložení hmotnosti MX-5. Kromě tunelu převodovky Mazda také přidala baterie před sedadlo spolujezdce a za obě sedadla - takové řešení uvidíme u nového Porsche Cayman EV.
Zatím nepadlo ani slovo o velikosti bateriového bloku v elektrické MX-5, ačkoli vzhledem k důrazu na jízdní dynamiku a udržení nízké hmotnosti bude kapacita jistě minimalizována (i když pravděpodobně nebude tak malá, jako je tomu u 35,5kWh jednotky Mazdy MX-30).
MX-5 se během své 35leté existence nikdy příliš nehonila za přímkovou rychlostí, přičemž nejnovější model je vybaven dvoulitrovým motorem o výkonu 181 koní, který zvládne sprint z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy. Soudě podle těchto raných patentů se zdá, že tato strategie bude použita i u elektrického modelu. Namísto dvoumotorového pohonu všech kol je zde pouze jeden elektromotor. Je umístěn těsně za sedadly uprostřed vozu a pohání zadní kola – stejně jako u každé sériové MX-5.
Podle Mazdy může být motor umístěn také za kterýmkoli ze sedadel, což by mělo umožnit přizpůsobení pro trhy s levostranným i pravostranným řízením. Protože byla přihláška podána u amerického patentového úřadu, naznačuje to, že tato technologie je přinejmenším určena pro americký trh. V přihlášce Mazda také zdůrazňuje důležitost rozložení hmotnosti nejen baterie, ale i elektromotoru. „Protože je motor těžký předmět, výrazně ovlivňuje moment setrvačnosti kolem svislé osy, takže je nezbytné správně rozhodnout o poloze instalace motoru.“
Mazda uvádí, že patentová přihláška se týká vozu se střechou, která „může být pevná, odnímatelná nebo skládací“, což naznačuje, že kabrioletní podoba MX-5 zůstane zachována, možná vedle verze se skládací pevnou střechou, jako je současná MX-5 RF. „Pevná“ varianta naznačuje verzi kupé MX-5 – něčeho, s čím si Mazda pohrávala během vývoje druhé generace „NB“ MX-5.
Co se týče designu, patentové nákresy pouze ukazují technologické řešení a nic víc. Koncept Iconic SP naznačil budoucí styl sportovních vozů Mazdy – a ačkoli může směřovat k návratu RX-7 s rotačním motorem, je možné, že tento koncept ovlivní i design MX-5.
Zdroj: Mazda, Autoexpress.co.uk
Diskuse
Nejčtenější za poslední měsíc




