Ikonické vozy 70. let

Jde o období, kdy je na vrcholu kapela Led Zeppelin a odstartovala kariéra skupiny Queen. Točí se filmy jako Kmotr nebo Čelisti, které se řadí mezi komerčně nejúspěšnější trháky té doby. Českoslovenští fotbalisté přivezli zlatou medaili z ME v Jugoslávii a Remek se jako první evropský kosmonaut podíval do vesmíru.

Vydáno 10.12.2021

Co se týče automobilů, v 70. letech proběhl v designu výrazný odklon od plynulých křivek minulého desetiletí. Pro tohle období jsou typické přísně lomené linie a dramatické klínovité siluety. A protože televize propagovala závody a automobilové soutěže, pustila se do vývoje superaut řada nových výrobců. Zaměřili se na homologaci svých vozů, aby vítězně obsadili titulní strany médií.

Volkswagen Golf (1974)

První generace modelu, který je považován za nejdůležitější vůz neměcké automobilky, navazuje na legendárního Brouka. Už dva roky po uvedení na trh se prodalo více než milion exemplářů. Golf se stal nejúspěšnějším evropským automobilem všech dob. Ze základních informací uvedeme například, že vůz měl motor uložen vpředu napříč, byl dostupný s pohonem předních kol a dosahoval maximální rychlosti 140 km/hod.

VW Golf

Golf 1974

Citroën SM (1970)

Když Citroën koupil Maserati, tak tohle byl výsledek: aerodynamické superauto s hydropneumatikou a výkonným italským motorem V6. Poprvé byl vůz předsaven veřejnosti na ženevském autosalonu v roce 1970, kde svými tvary a vyspělou technikou vyvolal opravdovou senzaci. Maximální rychlost tohoto modelu byla 229 km/hod.

Citroën SM (1970)

Citroën SM (1970)

BMW 2002 Turbo (1974)

Vůz využíval motor z koncepčního vozu a poprvé byl odhalen na autosalonu ve Frankfurtu v roce 1973. Model Turbo byl prvním evropským sériovým vozem s turbodmychadlem a zvýšil výkon až na 170 koní (asi o 70 % více než u základního modelu). Stroj byl vybaven čtyřstupňovým manuálem se závodní kulisou, tedy s jedničkou řazenou k sobě a dozadu. Maximální rychlost byla 209 km/h. BMW jich vyrobilo jen 1672, což z něj dnes dělá vzácný a ceněný kousek.

BMW 2002

BMW 2002

Lancia Stratos (1973)

První čistě sportovní vůz byl postaven k homologaci pro účast na soutěžích, kde se mu dařilo. Model Stratos vyhrál světový šampionát v rallye třikrát za sebou (1974 - 1976). S designem od Bertoneho a s motorem Dino Ferrari si vůz od začátku jezdil pro vítězství. Automobil pohánel uprostřed napříč uložený motor Ferrari V6 o objemu 2418 cm3. Na stovku to vytáhl za pět vteřin a maximální rychlost nabral nejvýše 233 km/h.

Lancia Stratos

Lancia Stratos

Range Rover (1970)

Dnes bychom použili označení SUV, ale to v sedmdesátých letech ještě neexistovalo. Šlo o tzv. estate car (kombi), které bylo představeno v roce 1970 po novinářské prezentaci v Cornwallu, která zahrnovala i terénní jízdy na trialových tratích. Vůz byl vybaven trvalým pohonem všech kol a jeho průchodnost terénem předčila mnohá očekávání. Automobil s nadčasovým designem vyhrál vůbec první rallye Paříž -Dakar v roce 1979.

Range Rover

Range Rover

Honda Accord (1976)

První generace modelu Accord přišla jako třídveřový hatchback s výkonem 68 koní. Svoje fanoušky si našla pro kombinaci spolehlivosti, praktičnosti a překvapivé sportovnosti. O rok později nabídku rozšířil čtyřdveřový sedan. Prodejní úspěchy Accord slavil hlavně na americkém trhu, kde se proto také druhá generace představená v roce 1981 začala vyrábět.

Honda Accord

Honda Accord

Aston Martin V8 (1972)

Vůz byl velice úspěšný, a tak zůstal ve výrobě po dvě desetiletí jako firemní jednička. Zadní kola modelu poháněl vidlicový osmiválec. Motor o objemu 5340 cm3 nabízel nejvyšší výkon 350 koní  (258 kW) při 5000 ot/min a točivý moment 490 Nm při 4000 otáčkách. Maximální rychlost dosahoval 261 km/h.

aston martin V8

V8 AM

Který model vám v seznamu chybí?

Diskuse

Diskuse neobsahuje žádný příspěvek
Zobrazena strana 1 z 1 celkem