Jak jsou na tom bazary u nás?

Co je špatně, co dobře a jaké trendy nás čekají...

Vydáno 04.11.2013

Až sto tisíc ojetých vozidel ročně se v České republice prodá v autobazarech, které nenabízejí odpovídající služby a neposkytují ani příslušné garance a záruky

Praha 4.listopadu 2013 - Většina ojetých vozidel v České republice se podle statistik Občanského sdružení Věci automobilové prodává u obchodníků, kteří neposkytují žádné, nebo jen velmi omezené garance a záruky. Velká část obchodníků s ojetinami navíc podceňuje kontrolu vykupovaných vozidel a nedisponuje dostatečným servisním zázemím a technologiemi.

 Občanské sdružení Věci automobilové uzavřelo svoji dvouletou aktivitu na poli recenzování autobazarů s velmi zajímavými výsledky. Z dlouhodobých interních průzkumů sdružení vyplynulo, že české autobazary poskytují velmi rozdílné služby a záruky. Nejvyšší standard služeb poskytují tradičně velcí prodejci ojetých vozidel a importérské programy jako například Das WeltAuto, Autocentrum Auto ESA nebo Škoda Plus. Podle sdružení se nejlépe hodnocené autobazary nacházejí v Praze a Zlínském kraji. Nejhůře jsou na tom naopak autobazary v Jihočeském kraji, kde se nachází nejvíce autobazarů se třemi a méně hvězdičkami. Dlouhodobý průzkum, který byl založen především na zpracování informací z veřejně dostupných zdrojů, ukázal například následující údaje (počítáno na vzorku 498 autobazarů):

  • Déle než 5 let je na trhu 42,97 % autobazarů
  • Právní záruku na původ vozu a číslo karoserie poskytuje 42,77% autobazarů
  • Registr dlužníků při výkupu vozidel prověřuje 7,03% autobazarů
  • Měření tloušťky laku při výkupu provádí 5,42% autobazarů
  • Záruku na stav ujetých kilometrů poskytuje 38,55% autobazarů
  • Prohlídku vozu v servisu zákazníka umožňuje 12,88% autobazarů
  • Vlastní servis se zvedákem má 43,57% autobazarů
  • Garanční servis poskytuje 6,22% autobazarů

 Z výše uvedeného vyplývá, že naprostá většina obchodníků prověřuje vozy přijímané do prodeje pouze velmi zevrubně. Podvodníci, kteří se snaží na trh umístit vozy se stočeným tachometrem, po závažné nehodě nebo dokonce s padělanými doklady, potom pochopitelně vyhledávají právě ty autobazary, kde je vstupní kontrola nedokonalá. „Zákazníci by neměli slepě vybírat ojetý vůz podle nejnižší ceny“, říká ing. Luděk Kortus, šéfredaktor portálu Věci automobilové a doplňuje: „Hlavním kritériem pro nákup ojetého vozu by měl být právě prodejce. Prodejce, který nabídne nejen kvalitní služby a servis, ale který na prodávané vozy poskytne take odpovídající garance a záruky“. Podle neoficiálních statistik se v  České republice prodalo v roce 2012 přibližně 520.000 ojetých vozidel, z čehož přibližně 220.000 vozů se prodalo právě prostřednictvím autobazarů[1]. Největší prodejci přitom za rok 2012 komunikovali následující výsledky[2]:

  • AAA Auto 35.062 prodaných vozidel
  • Škoda Plus 21.200 prodaných vozidel
  • Das WeltAuto 14.390 prodaných vozidel
  • Autocentrum Auto ESA 8.192 prodaných vozidel
  • Renault Ojeté vozy 5.205 prodaných vozidel
  • Toyota 1.909 prodaných ojetých vozidel
  • Mercedes Car Store 1.470 prodaných vozidel
  • BMW Premium Selection 850 prodaných vozidel
  • Opel Certifikované vozy 500 prodaných vozidel

 S ohledem na výše uvedené a na neoficiální statistický údaj, že cca 300.000 vozidel se prodalo přímo mezi občany, lze předpokládat, že přibližně 100.000 ojetých vozidel se v České republice prodává mimo kvalitní obchodníky. Tedy tam, kde není například poskytována záruka na stav ujetých kilometrů, záruka na právní původ vozu, případně tam, kde nedisponují ani zvedákem k základní kontrole podvozkových skupin prodávaných vozidel. Podle sdružení Věci automobilové se však bude tento stav jednoznačně obracet a zákazníci budou čím dál tím více nakupovat u velkých a zavedených prodejců. To ostatně potvrzují i meziroční nárůsty prodejů u vybraných obchodníků[1]:

  • Autocentrum Auto ESA                             + 17%
  • AAA Auto                                                  + 6,5%
  • Das WeltAuto                                         + 15,9%
  • Škoda Plus                                              + 31,5%

Pozorujeme jednoznačný posun zákaznického chování k modelu, který je obvyklý v západní Evropě. Tedy preferenci nákupu u těch prodejců, kteří nabízejí kvalitní produkt a odpovídající kvalitu souvisejících služeb včetně záruk a garancí“, říká ing. Luděk Kortus, šéfredaktor portálu Věci automobilové a dodává: „V této souvislosti znovu upozorňujeme na velké riziko nákupu ojetého vozu na inzerát od neznámé osoby, nebo nákupu v neprověřeném a neznámém autobazaru bez základního servisního zázemí“. 

 

Zdroj: VeciAutomobilove.cz Foto : dzcar.net



[1] Informace jednotlivých prodejců


[1] Zdroj: Cebia SUMMARY 3/2013

[2] Informace jednotlivých prodejců

Diskuse

Diskuse neobsahuje žádný příspěvek
Zobrazena strana 1 z 1 celkem